Competitia, sursa de inspiratie

inspiratie2Din competitie se nasc marile succese. Asa a fost intotdeuna.  Omenirea a evoluat pe baza competitiei. Omul a aparut pe baza competitiei.

“Sugeram ca sosirea oamenilor in America de Nord a declansat o catastrofa in cascada in care competitia pentru cele mai mari prazi s-a intensificat, ducand in final la decimarea de catre carnivorele non-umane a marilor ierbivore”, a spus Blaire Van Valkenburgh, profesor de ecologie si biologie evolutionara la University of California-Los Angeles.
“Cand oamenii au intrat in scena, ei au adus o competitie in plus pentru aceste carnivore pentru aceeasi prada”.

In Roma antica gladiatori erau in competitie unul cu altul. Miza era propria lor viata.

In Grecia antica au aparut Jocurile Olimpice ca for suprem al competitiilor sportive. A inceput sa prinda contur idea de fair-play, de aspiratie catre success, dorinta de a deveni numarul 1.

Fie ca este vorba de sport, business, reusite personale, competita ne determina sa ne depasim limitele, sa iesim din zona de comfort si sa devenim din ce in ce mai buni.

Desi in prezent sunt recunoscute unanim avantajele concurentei, aceasta a fost mult timp ingradita. Cunoastem cu totii monopolurile si cartelurile célèbre. Rockefeller scria “ Competitia este un pacat”. Desi avea propriile metode de a-si elimina concurenta, cred ca nu ar fi ajuns unul din cei mai cunoscuti oameni de afaceri din lume, daca nu era inspirat de competitorii sai si de dorinta de a-i depasi.

In randurile care urmeaza as vrea sa vorbesc despre acei oameni care gasesc in competitie o sursa de inspiratie pentru a crea ceva nou si nu, cum se intampla de multe ori, de cei care “se inspira” de la competitie. Intre “a inspira” si “a se inspira” este o mare diferenta.

Intr-o economie de piata extrem de dinamica rolul competitiei este de a genera noi idei, noi proiecte, noi modalitati de abordare.

In business, si nu numai, sunt 3 modalitati principale de a te raporta la cometitie:

  1. Studiezi concurenta si mergi in aceeasi directie cu ea. Este varianta care implica cea mai putina creativitate. Reactionezi la ceva ce s-a intamplat, nu aduci un input creativ in tot acest proces. Nu voi da exemple aici, desi multe companii adopta aceasta modalitate, fiind cel mai simplu si comod lucru de facut, rezultate nefiind insa cele dorite.
  2. Mergi in directia opusa concurentei. Cand Volkswagen a lansat VW Beatle in SUA imediat dupa al doileza razboi mondial a adus in prim plan un concept total diferit de masinile mari americane, mari consumatoare de combustibil.

Campania de promovare VW Beatle este una din preferatele mele.

bernbach1

3. Studiezi concurenta, incerci sa ii anticipezi miscarile si vii in permanenta cu ceva nou.

Cel mai concludent exemplu este Apple.  Tehnologia evolueaza in permanenta, inovatia fiind criteriul de baza in detinerea suprematiei. Apple este recunoscuta ca una din cele mai inovative companii. Un trendsetter.

Noi, in Point Max am adoptat a doua varianta. Am mers impotriva curentului . Astfel, la inceputul crizei economice, cand majoritatea concurentilor nostri si-au redus bugetele de promovare am demarat prima campanie de new business, ne-am implicat in numeroase proiecte sociale, am sustinut ONG-uri precum Hospice Casa Sperantei,  Fundatia Principesa Margareta, Blue Heron, Telefonul Copilului, etc, am recrutat oameni noi.

Anul trecut am infiintat atelierul de creatie Graficisme, orientat catre acoperirea nevoilor clientilor pe partea de concept grafica.

In timp ce majoritatea concurentilor s-au orientat catre solutii ieftine de tipar, am propus clientilor nostrii materiale cu finisaje speciale (lacuri texturate,  metalice, etc), tocmai din dorinta de a veni cu ceva diferit, ceva in plus. Am constat ca in momentul de fata in ceea ce priveste partea de promovare trebuie sa vii cu ceva nou, diferit de concurenta, nu doar sa te promovezi ca asa face toata lumea. De aceea oferim clientilor nostri solutiile optime, astfel incat cu bugetul alocat unei campanii sa obtina maximul de rezultate.

Putem spune ca, pentru noi, competitia a fost o reala sursa de inspiratie. Ne-a determinat sa fim mai buni si sa venim in permanenta cu noi servicii.

Cand privesc filmuletul de mai jos imi gasesc intotdeuna inspiratia.  Vorbeste despre competitie, inspiratie si succes.

http://www.youtube.com/watch?v=-dZGDy45ZeI

Iuliana Done

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s