Comunicare. Pozitionare. Loc in mintea consumatorului.

The Golden Brand

Care este motivul universal invocat atunci cand sunt probleme? Dupa parerea mea, “lipsa de comunicare”. Orice nu merge bine, orice problema aparuta, orice target care nu a fost atins, are ca si argument – lipsa de comunicare.

Problemele in familie, problemele in afaceri, problemele de guvernare, cele de la locul de munca – toate au in prim plan oamenii si comunicarea. V-ati gandit vreodata cate informatii transmiteti si la cate primiti raspuns sau ce primiti in schimbul lor? Sunt intotdeauna raspunsurile pe care le asteptati? Sau raspunsul este insotit mai mereu de explicatii, de exemple, de alte si alte informatii care nu sunt utile in acel moment?

In publicitate se comunica cel mai mult. Pentru un segment al consumatorilor publicitatea este un lucru neplacut si nedorit. De multe ori este detestata. Publicitatea este domeniul care valideaza si foloseste cel mai mult teroriile despre comunicare. Pana la urma, publicitate=comunicare. Dar, o teorie valabila in publicitate este perfect valabila si in politica, religie sau in orice alta activitate care presupune comunicare in masa.

Bun, toata lumea comunica. Dar ce face cu adevarat diferenta? Aici apare notiunea de pozitionare. Orice companie este nevoita sa se pozitioneze corect si imbatabil in mintea consumatorului – ganditi-va la Procter&Gamble, la Johnosn&Johnson, la Xerox, Volkswagen, etc – s-au pozitionat foarte clar in mintea consumatorilor. De asemenea si personalitatile publice, evenimentele importante, pana si Biserica practica pozitionarea, folosind astfel segmentarea pietei.

Pozitionarea incepe de la un produs, un serviciu, o campanile, o institutie. Chiar de la propria persoana. Pozitionarea nu este echivalenta cu ce face produsul, sau ce ofera, ci cu ceea ce transmite el – ce reprezinta el in mintea consumatorului.

Zilnic suntem bombardati cu tot felul de informatii, din toate partile. Incepand cu oamenii din preajma noastra si continuand cu reclamele din media, cu publicitatea out-door, cu informarile oficiale, de peste tot primim informatii. Din toate informatiile primite intr-o zi – cate va raman in minte cu adevarat? Retineti mesajele de pagini intregi, cele cu foarte multe cuvinte? Sau din contra?

Societatea, consumul si tehnologia au evoluat atat de mult, incat este foarte greu sa creezi ceva nou, care sa nu existe déjà in mintea consumatorului. Este la fel de dificil sa fii numarul unu. Ganditi-va la lupta de zeci de ani dintre Coca Cola si Pepsi, la batalia dintre IBM si Microsoft, Xerox vs HP, Mercedes vs BMW si exemplele pot continua. Cel mai la indemana lucru este sa refaci legaturi déjà existente. Daca poti sa le raspunzi clientilor tai SINCER la intrebarea – De ce sa te aleaga pe tine? – ai un loc castigat in mintea lor.

Strategia castigatoare in societatea consumerista a secolului nostru este sa fii selectiv, sa te concentrezi pe grupuri tinta restranse, sa practici segmentarea pietei, sa ai o abordare foscusata si extrem de bine planificata. Altfel mesajul transmis se disipeaza. Daca ajunge la toata lumea, nu inseamna ca ai comunicat bine, ci ca ai irosit resurse, inspiratie, timp, bani si ai bombardat piata cu informatii nefolositoare.

Mintea noastra selecteaza si elimina o mare parte din volumul de informatii pe care il primeste – si asta pentru a putea face fata. O abordare constructiva pentru publicul tinta pe care il vizati este simplificarea mesajului la maxim. Atentie, insa, simplificat nu inseamna fara continut! Mesajul trebuie sa fie inspirat, sa trasmita, sa fie clar, concis si atractiv. Apoi, sa fie obligatoriu insotit de o grafica potrivita.

John Lindsay spune ca “In politica perceptia este realitatea.” Nu este oare valabil acest lucru si in publicitate, in afaceri sau in viata?

In comunicarea publicitara, nu neaparat mai mult inseamna mai bun. Nici mai bun nu inseamna suficient de bun. Mai putin de asemenea, nu inseamna mai de calitate.

Care este optiunea de fapt?

Intr-un final aceasta este ideea. Capacitatea si inspiratia oamenilor de marketing (fie ca sunt brand manageri, marketing manageri, publicitari, proiectanti, creativi, ingineri productie publicitara, etc) de a descoperi acest fin dozaj in cadrul acestei ecuatiii complicate, face distinctia dintre reusita si esec!

 

Laura Popa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s